CGM-forskare får medel till migrationsforskningsprojekt från Forte

Vi är glada att meddela att inte mindre än tre forskningsprojekt med CGM-anknytning har fått medel i Fortes årliga öppna utlysning 2018.

Ingrid Höjer, Institutionen för Socialt arbete, Oksana Shmulyar Gréen, Institutionen för Sociologi och arbetsvetenskap och Charlotte Melander, Institutionen för Socialt arbete fick medel för projektet "Transnationella barndomar. Om barns och ungas relationskapande efter återförening med migrerande föräldrar från Polen och Rumänien".

Gabriella Elgenius, Institutionen för Sociologi och arbetsvetenskap, tillsammans med Dr. Magda Borkowska, University of Essex, Storbritannien; Dr. Juta Kawalerowicz, Linköpings Universitet och Professor Jenny Phillimore, Birmingham University, Storbritannien, fick medel för projektet "Civilsamhällets roll för arbetsmarknadsdeltagande i mångkulturella områden: En jämförande studie av Sverige och Storbritannien".

Anja K Franck, Institutionen för Globala Studier and Andrea Spehar, Föreståndare för CGM, även verksam på Statsvetenskapliga institutionen, beviljades medel för projektet "Arbetstillstånd, tillfälliga uppehållstillstånd och utvisningshot: En undersökning av asylsökandes manöverutrymme på den svenska arbetsmarknaden".
Länk till en intervju med Anja K Frank om projektet.

Forte, Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd, beviljade 92 forskningsprojekt 318 miljoner kronor i finansiering inom den årliga öppna utlysningen 2018. Drygt 73 miljoner av dessa gick till 20 forskningsprojekt vid Göteborgs Universitet. Totalt fick Forte in 1 093 projektansökningar till den årliga öppna utlysningen 2018. Du kan läsa mer om resultatet av utlysningen på Fortes webbsida.

Länkar till mer information om projekten kommer inom kort.