Pernilla Ahlstrand
Pernilla Ahlstrand, universitetslektor
Foto: Gunnar Jönsson

4,2 miljoner för forskningsprojekt om skolämnen dans och teater

Pernilla Ahlstrand och Ninnie Andersson, båda universitetslektorer på Högskolan för scen och musik, har beviljats drygt 4,2 miljoner från Skolforskningsinstitutet för projektet "På STUDS! Praktiknära återkoppling – studie av teater-, undervisning och dans-situationer". Sammantaget delas 51 miljoner ut till tretton projekt för praktiknära skolforskning.

– Syftet med projektet är att utveckla kunskap om kunnande som kommer till uttryck i kroppslig, gestaltande form samt att på vetenskaplig grund utveckla metoder som kan stärka undervisningspraktiken inom skolämnena dans och teater, säger Pernilla Ahlstrand.

Projektet kommer att synliggöra vilka aspekter av kunnande som uppmärksammas i återkopplingssituationer i undervisningen samt att på vetenskaplig grund genomföra lärandesituationer som utvecklar undervisningspraktiken. Studien görs tillsammans med teaterlärare på Schillerska gymnasiet i Göteborg och danslärare på Fryshuset Gymnasium i Stockholm.

Vad betyder stödet från Skolforskningsinstitutet för ert projekt?

– Det betyder att dans och teater som skolämnen får den uppmärksamhet som de förtjänar. Projektet kan stärka ämnesdidaktiken samt är ett bidrag till undervisningsutvecklande forskning. Projektet ger även möjlighet att fortsätta utveckla en metod som skapades i samband med mitt avhandlingsprojekt. Jag kallar metoden action(re)call, där vi studerar återkopplingssituationer i direkt relation till undervisningspraktiken. Lärare och/eller elever involveras i undersökandet av det som i projektet kallas för didaktiska interventioner.

Mer information om Skolforskningsverkets utdelning