Besök av Tysklands ambassadör på Lovéncentret Kristineberg

Torsdagen den 23 maj besöktes Kristineberg av Tysklands ambassadör i Sverige. Ambassadören fick uppleva projektet KOSMOS 2013 och fick en inblick i samarbetet mellan svenska, tyska och andra europeiska forskare som just nu pågår på centret.

Lovéncentrets föreståndare Michael Klages och vicerektor för Göteborgs universitet, Staffan Eden, välkomnade ambassadör Dr. Harald Kindermann, dekanus Elisabet Ahlberg samt forskare och personal från Göteborgs universitet till Kristineberg. Forskningsfartyget Nereus låg redo vid kajen för en tur ut till mesokosmerna i Gullmarsfjorden, och trots den kalla och stundtals hårda vinden var nyfikenheten stor.
Sällskapet fick på nära håll se hur vattenprovtagningen ur de stora plastpåsarna går till. Projektledaren för KOSMOS 2013, Ulf Riebesell, fanns med ombord och berättade hur mesokosmerna är uppbyggda och om de frågeställningar och hypoteser som projektet önskar att undersöka.

Internationellt samarbete viktigt

Under eftermiddagen skrev Michael Klages och professor Laurenz Thomsen från Jacobs University i Bremen under ett memorandum om ett samarbete med titeln “Future collaboration in coastal research and technology development”.
Laurenz Thomsen, som är professor i geovetenskap, berättade att han har goda erfarenheter av att besöka och arbeta på Lovéncentret Tjärnö med sin forskningsgrupp, och han anser att marina fältstationer är mycket viktiga även för framtida forskning.
Dagen avslutades med en tvärvetenskaplig diskussion i hörsalen, ledd av Anders Carlberg, maritim expert från Västra götalandsregionen. Frågor som diskuterades var bland annat vikten av internationella samarbeten i marin forskning och att tänka tvärvetenskapligt när man planerar dessa stora samarbeten samt att involvera fler discipliner än enbart de naturvetenskapliga.