Benjamin Schnieder ny gästprofessor

Benjamin Schnieder som är professor i teoretisk filosofi vid Hamburgs universitet bjuds in som 2013 års Humboldtstipendiat till Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori.

Benjamin Schnieder som är professor i teoretisk filosofi vid Hamburgs universitet bjuds in som 2013 års Humboldtstipendiat.

Under sin tid som gästprofessor vid Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori kommer Professor Schnieder bland annat färdigställa en monografi: Because som handlar just om ordet "därför", och om förklaringar, både kausala och icke-kausala förklaringar. Professor Schnieder har främst sysslat med filosofihistoria, språkfilosofi, logik och metafysik, i synnerhet om Bolzano, egenskaper, sanningsgörare, propositionens enhet.

Riksbankens jubileumsfons står tillsammans med Alexander von Humboldt-Stiftung bakom Humboltstipendiet vars syfte är att stödja utbyte av gästforskare mellan Sverige och Tyskland.