Hoppa till huvudinnehåll
Länkstig

Bättre resultat när studenter lär studenter

Publicerad

Att lära andra är ett erkänt bra sätt att lära sig själv. Samtidigt har nya juridikstudenter ett behov av att få mer individuellt stöd i början av utbildningen. Juristprogrammet ville utforska om det fanns en ”win-win”-situation i att låta äldre studenter träna de yngre i ett ordnat projekt. Svaret var ett rungade ja!

Studenttränarna

Victoria Kedner och Niclas Holmgren­-Persson har jobbat som studenttränare i tre terminer. De ser det som ett riktigt bra extrajobb som dessutom fyller en viktig uppgift.

– Varje vecka ger vi studenterna en uppgift kopplad till kursen. De skickar tillbaka ett skriftligt lösningsförslag. Sedan träffas vi i grupper och diskuterar problem som de har stött på och hur de bygger upp sin argumentation, säger Victoria Kedner.

Bättre resultat i testgruppen

Försöket är inne på andra året. Utvärderingen visar på tydliga resultat med fler som klarar tentan och färre avhopp i gruppen som studenttränats.

– Första terminen på Juristprogrammet kan vara lite kämpig. Det är upp till 250 studenter på föreläsningarna, så det finns inte så mycket utrymme för individuell feedback. Jag har kanske tio studenter i min grupp. Det blir andra samtal med mindre prestige och plats för frågor, säger Niclas Holmgren­-Persson.

Bra träning i argumentation

Det är inte bara studenterna som har lärt sig saker under projektets gång. Även studenttränarna har nytta av erfarenheten. 

Victoria Kedner och Niclas Holmgren-Persson– Det är lättare att sätta sig in i examinatorns roll nu. Det var lite av en aha­upplevelse och har gjort mig till en smartare student som förstår vad som är relevant, säger Victoria Kedner.

– Jag har utvecklat min argumentation, och det är bra träning i den retoriska framställningen också, säger Niclas Holmgren-Persson.


STUDENTTRÄNARPROJEKTET
Startade höstterminen 2014 på initiativ av Claes Martinson på Juridiska institutionen. Studenttränarna består av 24 arvoderade studenter som läst tre år på juristprogrammet. Nästan samtliga förstaårsstudenter ville vara med och gav mycket positiva omdömen efteråt.


Detta är en artikel från

Handelshögskolans Magasin 2016