Porträttbilder på redaktörerna

Bättre barnförhör med mer gemensam kunskap

Barns berättelser är ofta avgörande för olika utredningar. Samtidigt är dessa berättelser särskilt känsliga för påverkan vilket gör intervjuer med barn till ett svårt och omdebatterat område. Mer kunskap om psykologisk teori, minne och beteende kan motverka konflikter kring tillförlitligheten i barnförhör, menar forskare från Göteborgs och Umeå universitet.

Anneli Larsson är lektor på Institutionen för socialt arbete vid Göteborgs universitet men disputerad i psykologi och har en bakgrund som bland annat barnförhörsledare inom polisen.

Tillsammans med överläkaren i neurokirurgi tillika docent i medicinsk psykologi Rickard L. Sjöberg har hon ställt samman antologin Barnförhör - att få vetenskap och juridik att fungera i praktiken (Studentlitteratur, 2022).

– Förhoppningen är att vår bok ska bidra till att sprida forskningsbaserad kunskap på ett sätt som blir användbart för alla som jobbar med barnförhör och utredande intervjuer med barn. Och framför allt att kunskapen gör skillnad för det enskilda barnet eller ungdomen, säger Anneli Larsson.

Mer om boken

Läs mer om antologin i pressmeddelande från Studentlitteratur

Boken kommer att presenteras i ett seminarium på Göteborgs universitet 26 oktober 2022.