Vasaparken, universitetets huvudbyggnad
Foto: Johan Wingborg

Bästa placeringen hittills för GU

Göteborgs universitet stiger 20 placeringar och hamnar på plats 141 i årets Academic Ranking of World Universities, populärt kallad Shanghai-rankningen. Det är den hittills bästa placeringen någonsin för GU.

Göteborgs universitet rankas som fyra i Sverige efter Karolinska Institutet, Uppsala universitet och Stockholms universitet.

– Det är roligt att vi får ett så bra resultat. Fast det är egentligen små förändringar. En förklaring är en justering av metoden som gynnar Göteborgs universitet. Dessutom har GU gått från 5 till 8 forskare på Highly cited-listan medan t.ex. Lunds universitet tappar flera forskare på listan, vilket ger ganska stor effekt, säger utredare Magnus Machale-Gunnarsson som bevakar och analyserar de större rankningarna.

Att Göteborgs universitet ändå hela tiden har legat ganska högt på Shanghai-rankningen beror i stor utsträckning på Arvid Carlssons nobelpris år 2000. Andra faktorer som har stor betydelse är antalet publikationer i Nature och Science samt hur många forskare som finns på Highly-Cited listan.

– Det är svårt att bestämma sig för att stiga på en rankning. Om vi skulle få fler publikationer i Nature och Science eller fler högt citerade forskare skulle vi sannolikt kunna förbättra vår placering ytterligare och kanske kvala in på 100-listan.

Topplaceringarna på listan innehas av amerikanska universitet med Harvard på första plats följt av Stanford och brittiska University of Cambridge.

Trots kritik mot metoden räknas rankninglistan till en av de mest prestigefyllda. Det är också den lista som får störst genomslag, förklarar Magnus Machale-Gunnarsson.

– Rankninglistan är främst gjord för att identifiera de topp 50-forskningsuniversiteten i världen. Listan används ganska mycket i Asien och ska vi rekrytera studenter därifrån har placeringen på listan viss betydelse.