Hoppa till huvudinnehåll
Länkstig

Återskapandet av e-post har påbörjats 

Publicerad

Sedan fredagen den 18 september har Göteborgs universitet stora problem med e-posten på grund av en serverkrasch. De senaste dagarna har en del fått tillbaka mejlen, men långt ifrån alla.  

− Att e-posten inte fungerar för alla är ett mycket allvarligt läge för hela vår verksamhet och visar på sårbarheten i vårt digitaliserade samhälle. Jag kan garantera att vi gör vårt yttersta och jag fortsätter att hoppas på förståelse från berörda, såväl internt som externt. Den här händelsen behöver utredas grundligt och förberedelser för en djupgående revision pågår, säger rektor Eva Wiberg.  

Orsaken bakom de kraschade e-postservrarna är ett tidigare oupptäckt fel i den inbyggda mjukvaran som i sin tur orsakade skada på hårdvaran. IT-enheten har därför anlitat externa specialister som arbetar för att kunna återställa den skadade servermiljön.   

− Vi är djupt bekymrade för eventuella förluster av information. I dagsläget har vi inte en säker prognos på vad som går att återställa när det gäller äldre e-post. Vi kan garantera att vi gör vårt yttersta för att återfå full funktionalitet och återskapa information, säger Eva Wiberg.  

Komplicerad återställning  

Det första dygnet efter kraschen var alla medarbetare utan e-post, men ganska snabbt fick hälften av användarna tillbaka mejlen. Återskapandet av e-posten för resterande användare är komplicerat.  

− Att det tar lång tid beror på att anställda vid Göteborgs universitet använder olika typer av datorer som uppdateras och servas på olika sätt. När alla användare har e-post igen går i nuläget inte att säga, men klart är att det löpande kommer att bli alltfler, säger IT-chef Sören Ehrnberg.  

Förutsättningarna för att klara krisen med icke-fungerande mejl har dock visat sig vara bättre nu än det hade varit för bara ett år sedan. På grund av pandemin har universitetet tvingats till förändrade arbetssätt för att klara övergången till distansundervisning och tillfälligt hemarbete.   

Detta har bidragit till att medarbetare vid universitetet i viss mån kunnat upprätthålla kommunikationen, framför allt internt.   

− Vi förstår att det är svårt för våra externa samarbetspartners att  veta om de når oss eller inte via e-post. Vi beklagar detta och hoppas att de väljer alternativa kontaktvägar.  Jag vill än en gång betona allvaret i situationen och att vi gör allt som står i vår makt för att problemen snart ska vara lösta, säger rektor Eva Wiberg.  

Eftersom alla inte kommer åt sin e-post, rekommenderar vi dig  som behöver komma i kontakt med universitetet att ringa istället.