Tre kvinnor sitter och studerar på de nya studieplatserna
Förbättrad studiemiljö för Handelshögskolans studenter
Foto: Handelshögskolan

Återbruk, design och funktion i nya studieplatser

Bra studieplatser som stimulerar samarbete är en viktig del av miljön på campus. Sommaren 2021 byggdes studieplatserna i korridorerna på Handelshögskolan om för att bättre möta studenternas behov. Resultatet är fler platser, återbrukat material, bättre komfort och en inspirerande miljö som uppskattas av studenterna.

Porträttbild av Katja Hillström
Katja Hillström
Foto: Handelshögskolan

— Studieplatserna i Handelshögskolans korridorer är populära både för studier och umgänge, men de gamla platserna byggdes i en annan era och svarade inte upp mot de behov studenterna har idag, säger Katja Hillström, arkitekt på AIX Arkitekter AB och ansvarig för den nya utformningen.

En blinkning till 90-talet

I arbetet har Katja Hillström och hennes kollegor arbetat med några av de teman som finns i den nuvarande byggnaden, som invigdes 1995. Den är ett fint exempel på 1990-tals arkitektur och har tydliga danska influenser. Byggnaden ritades av Erseus, Frenning och Sjögren Arkitekter AB och belönades med Kasper Salin-priset 1995. Teman som inspirerat i utformningen av de nya studieplatserna är till exempel geometriska former som kvadrater och cirklar.

— Vi ville också behålla den befintliga färgskalan och kompletterade med färger och material som skapar en fin helhet, säger Katja Hillström.

Navigate to video: Arkitekt Katja Hillström berättar om de nya studieplatserna
Video (1:57)
Arkitekt Katja Hillström berättar om de nya studieplatserna

Studieplatserna har vridits 90 grader jämfört med tidigare. Förutom att det skapat utrymme för fler sittplatser gör det också att dagsljuset faller in på borden, och det skapar kontakt med de som passerar förbi i korridoren. Sits och rygg är stoppade för ökad komfort, bordsbelysningen ombonad och borden generösa för att ge ordentligt med utrymme för grupparbeten.

Även studieplatserna vid trapphusen har fått nytt, bekvämare möblemang och väsentligt förbättrad belysning. På dessa platser finns även skrivtavlor för att ytterligare stimulera och underlätta grupparbeten.

Tre kvinnliga studenter sitter runt ett bord

Återbruk av material

Studieplats utan studenter
Panelen är återbrukad från de gamla studieplatserna.
Foto: Handelshögskolan

Hållbarhet är viktigt för Handelshögskolan och de nya studieplatserna har material som håller länge och åldras vackert. Att återbruka material är inte alltid så lätt, men i det här projektet fanns en möjlighet som man tog vara på. Ryggstödet på de gamla studieplatserna har återbrukats, vilket förutom minskad miljöpåverkan gör att lite av den ursprungliga arkitektens gestaltning finns kvar.

— Ryggstöden monterades varsamt ner och skickades till ett snickeri i Floda utanför Göteborg. De sågades till för att passa in i den nya utformningen, slipades och oljades, säger Ingemar Moen, projektledare på Göteborgs universitet för bygget av Handelshögskolans nya hus och för de ombyggnationer som sker i de befintliga lokalerna.

En manlig student sitter vid ett bord och studerar
Eliaz är nöjd med de nya studieplatserna

Nöjda studenter

Trots ombyggnaden är det brist på studieplatser på Handelshögskolan. De nya studieplatserna togs snabbt i bruk och utnyttjas många timmar per dygn. Studenterna verkar nöjda med utformningen.

— Jag gillar estetiken, den är ett snäpp bättre än förut. De nya studieplatserna är inspirerande och bjuder verkligen in till grupparbete säger Eliaz som läser Juristprogrammet.

Även i det nya huset

Ombyggnaden av studieplatserna är den första av flera som syftar till att anpassa Handelshögskolans befintliga lokaler efter dagens behov. Bland de projekt som kan bli aktuella inom några år finns åtgärder som ska bidra till ökad kvalitet i lärande- och studiesituationer, kontorsmiljöer och i eventsammanhang. Målet är att kvarteret som helhet har attraktiva, funktionella och effektivt använda lokaler där studenter och anställda trivs och gärna vill vara.

— Förändringar som vi gör nu blir också ett test inför arbetet med att inreda Handelshögskolans nya hus, som ska stå klart 2025. Vi kan redan se att studieplatserna fallit väl ut och nu skissar vi på att utforma studiemiljöerna på ett snarlikt sätt i det nya huset, säger Ingemar Moen.

TEXT: Maria Norrström

Om de nya studieplatserna

Antal: 136 sittplatser (tidigare 100)
Material: Bordsskivor i vitpigmenterad massiv ask samt fanerad ask. Sitsar och ryggar med en kärna av kallskum och klädsel i läder. Återbrukade paneler med en blandning av mörkare trädetaljer i massiv ek och ljusare trädetaljer i massiv björk/bok.
Väggarmatur: Specialanpassad från Örsjö med konformad skärm och böjd arm. Lackerad i mörkrött för att passa in i studieplatsernas färgkoncept.
Övrigt: Integrerade eluttag, klädkrokar, skrivtavlor.

Byggherre: Akademiska Hus