Hoppa till huvudinnehåll
Länkstig

Asiatiska perspektiv ger ett affärsmässigt försprång

Publicerad

Handelshögskolans Executive MBA-program riktar sig mot yrkesverksamma personer i ledande positioner. Ett viktigt moment i utbildningen är att ge djupare förståelse för Asiens tillväxtmarknader, bland annat genom två längre resor till Kina och Indien för att lära på plats. SKFs Sven Göthberg är en av dem som varit med.

Handelshögskolans Executive MBA-program riktar sig mot yrkesverksamma personer i ledande positioner. Ett viktigt moment i utbildningen är att ge djupare förståelse för Asiens tillväxtmarknader, bland annat genom två längre resor till Kina och Indien för att lära på plats. SKFs Sven Göthberg är en av dem som varit med.

Sven GöthbergI sitt jobb som Sales Director på SKF Lubrication har Sven Göthberg rest och jobbat över hela världen, men han har aldrig tröttnat på att lära. Och när han läste om möjligheten att via Handelshögskolan studera några av världens snabbast växande marknader på plats tog han chansen.

– Jag har alltid varit en nyfiken person. På jobbet är jag affärsman och resorna kretsar alltid runt själva affären. Nu ville jag uppleva hur det är att besöka ett land för att ta hem kunskap, och inte bara en order, säger Sven Göthberg.

Utbildning med insikt
Handelshögskolans Executive MBA-program består av fyra terminer med följande teman: From strategy to action, Managing functions, Succeeding in a globalised world och Renewing business. Inom ramen för programmet görs också två resor om vardera tio dagar till Indien och Kina.

– Jag har varit i Kina förut men det här var annorlunda. Här handlar det om att se, lukta, känna med alla tentakler. Vi besökte Handelshögskolans partneruniversitet, lärde oss om juridik och marknadsföring ur ett kinesiskt perspektiv, besökte företag och fick en unik inblick i affärskulturen. Ska du göra affärer i Kina, eller jobba där ett antal år, så är detta ett väldigt bra insteg. Du hoppar fem steg framåt, säger Sven Göthberg.

Chans att göra skillnad
Sven Göthberg menar att för honom handlade utbildningen mycket om att få teorin bakom praktiken och om att skaffa sig ett försprång.

– Mycket av det jag gör har jag lärt mig praktiskt. Jag tyckte det var viktigt att också få med teorin bakom; både för att få bekräftat att det jag gör är rätt, och för att få med mig den senaste forskningen. Dessutom fick jag ju en inblick i hur man tänker på andra företag via mina medstudenter. Det här är saker jag kan implementera i min vardag på SKF. Det är genom att våga tänka annorlunda som det finns en chans att göra skillnad mellan det du gör och det konkurrenterna gör, avslutar Sven Göthberg

Executive MBA-deltagare på studieresa i Kina
Deltagarna på plats i Kina
 

Om programmet
Executive MBA-programmet är en helt engelskspråkig managementutbildning för erfarna ledare. Det är Sveriges enda program med den internationellt prestigefyllda ackrediteringen från Association of MBAs (AMBA). Programupplägget med deltidsstudier över 21 månader ger möjlighet att studera och arbeta parallellt.
Årets program startar den 1 oktober. Mer information på: www.guexed.com

Detta är en artikel från Handelshögskolans Magasin 2015

Magasinet som pdf

Blädderbar version