Artikel om FLoV i affärstidningen Näringsliv

Affärstidningen Näringsliv intervjuar Professor Christian Munthe och Docent Staffan Larsson om den forskning som bedrivs vid instutionen som har direkt relevans för näringslivet.

I artikeln talar Christian Munthe särskilt om två områden inom praktisk filosofi, dels Joakim Sandbergs forskning om etiska investeringar och mikrolån och dels den medicinska etik som bedrivs på institutionen. Främst om problem rörande medicinsk screening och om att läkemedelsindustrin bör tänka och handla etiskt för att klara sig i framtiden.

Staffan Larson och Fredrik Kronlid startade med hjälp av GU Holdning Talkamatik som är ett språkteknologiskt företag där de utvecklar metoder för kommunikation mellan männsikor och datorer. Talkamatik samarbetar bland annat med fordonsindustrin för att ta fram röststyrda funktioner för framtidens bilar. Artikeln kan läsas i sin helhet här.