Arkitekttävling om Per Dubbsgatan ställs ut

Onsdagen den 24 februari tog satsningen på Life Science vid Göteborgs universitet ytterligare ett steg framåt. Då presenterades de fem arkitektförslag som kommer att tävla om hur Sahlgrenska Universitetssjukhuset på bästa sätt kan bindas samman med verksamheterna på Medicinareberget i satsningen Sahlgrenska Life. – Det innebär en unik chans till kraftsamling för hela kunskapsstaden Göteborg, förklarade vicerektor Staffan Edén.

Förslagen innebär att tre nya fastigheter på cirka 90 000 kvadratmeter kommer att uppföras: en vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset, en på Medicinareberget, samt en sammanlänkande byggnad över Per Dubbsgatan. Kostnaden beräknas bli cirka tre miljarder kronor.

– Vi har pratat om vikten av att satsa på Life Science i Västra Götalandsregionen under väldigt många år. Att den här kraftsamlingen äntligen blir av innebär unika möjligheter, påpekade Staffan Edén, när förslagen presenterades under onsdagen.

Förra året satsade Wallenbergstiftelsen på ett stort centrum för molekylärmedicin vid Göteborgs universitet, vilket bland annat kommer att innebära anställning av cirka hundra nya forskare.

– Att regionen, sjukhuset, näringslivet, Wallenbergstiftelsen, universitetet, inklusive Chalmers, samverkar kommer att få stor betydelse både för forskningen och för patienterna, påpekade Staffan Edén. Men inte minst våra studenter är väldigt glada över utvecklingen. De behöver utbildningsmöjligheter nära den kliniska verkligheten.

Också dekan Olle Larkö var nöjd.
– Det är ingen tillfällighet att Sahlgrenska akademin och Sahlgrenska Universitetssjukhuset delar namn. Vi samverkar hela tiden och har gemensamma värderingar. Men utvecklingen inom medicin handlar idag i hög grad om både teknik och ekonomi. Därför har samverkan med olika parter blivit allt viktigare.

De nya byggnaderna kommer bland annat att rymma laboratorier och operationssalar, vilket kommer att göra exempelvis framtida traumahantering både effektivare och säkrare, påpekade sjukhusdirektör Barbro Fridén.

– Det är inte alltid så lätt för sjukhuset att arbeta och omsätta idéer tillsammans med akademi och industri; Per Dubbsgatan är bredare än den ser ut. Men för att ta tillvara forskningens alla nya möjligheter, exempelvis när det gäller att designa läkemedel som passar varje individs speciella genuppsättning, är det viktigt med samverkan. Så jag ser fram emot den dag när vi som jobbar vid sjukhuset kommer att snubbla på en forskare vart vi än vänder oss.

Fakta:
Arkitekttävlingen är beställd av fastighetsutvecklaren Vitartes tillsammans med Västra Götalandsregionens fastighetsförvaltare Västfastigheter. Juryn består av sju arkitekter samt Barbro Fridén, sjukhusdirektör på SU. Tävlingen väntas vara avgjord under mars månad, därefter börjar arbetet med detaljplanen. Byggstart är planerad till 2019 och första inflyttningen beräknas ske tidigast 2021.

Fram till 11 mars finns arkitekternas tävlingsbidrag utställda i Academicum, Medicinaregatan 3, samt på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, ingång via huvudentrén.