Arbetet med utveckling av Medicinareberget fortsätter

Den 9 juni fattade rektor beslut om fortsatt projektutveckling av Medicinareberget. Projektets andra fas omfattar tre år, från 1 juli 2014 till 30 juni 2017.

Projektet Vision 2020 – Medicinareberget ska ta fram en verksamhetsidé och strategier för Göteborgs universitet på och vid Medicinareberget, idag och i framtiden. Projektet är dels ett internt verksamhetsprojekt inom universitetet, dels ett samverkansprojekt med staden och regionen.

Arbetet med fas 1 av projektet har visat ett behov av ett långsiktigt arbete med att fördjupa verksamhetsidéer och verksamhetsstrategier. Dessutom behöver universitetets framtid på och kring berget säkerställas. Universitetets roll och utvecklingsmöjligheter i samverkan med staden, regionen, Sahlgrenska Universitetssjukhuset och Chalmers är också centrala för framtida arbete.

Vicerektor Margareta Wallin Petersons uppdrag som projektledare förlängs i och med rektors beslut till 30 juni 2017, liksom Christina Nordbergs uppdrag som projektsamordnare. Projektets första fas har pågått sedan augusti 2013.