Hoppa till huvudinnehåll
Länkstig

Användarvänligt verktyg för att hantera högt blodtryck

Publicerad

Ett av problemen med att behandla högt blodtryck är att få patienterna att faktiskt följa behandlingsråden. Det behövs användarvänliga verktyg som kan hjälpa patienter att förstå hur blodtryck, välmående och livsstil hänger ihop. Men hur ska ett sådant se ut?

Ulrika Bengtsson

Ulrika Bengtsson is a public health specialist nurse and currently a PhD-student in Health and Care Sciences, GPCC-project Autonomy in medication with a mobile phone self-report system.

En grupp GPCC-forskare i MIHM-projektet är på väg att designa ett sådant verktyg. En studie av Ulrika Bengtsson, Karin Kjellgren, Stefan Höfer, Charles Taft och Lena Ring som publicerades nyligen i Blood Pressure har använt kognitiva intervjuer för att testa hur patienter förstår en interaktiv självrapporteringsapp för mobiltelefoner.

Testet visade att appen är pålitlig och enkel att använda och innehåller relevant information. Det behövs fler studier för att avgöra hur användbar den är för klinisk behandling.

Första delen av studien publicerades i Blood Pressure redan i februari.

Läs artiklarna i Blood Pressure, Integrated Blood Pressure Control och Informatics for Health and Social care:

Developing an interactive mobile phone self-report system for self-management of hypertension. Part 2: Content validity and usability

Developing an interactive mobile phone self-report system for self-management of hypertension. Part 1: Patient and professional perspectives

Phases in development of an interactive mobile phone-based system to support self-management of hypertension

Actors and intentions in the development process of a mobile phone platform for self-management of hypertension

Kontakt och mer information:

ulrika.bengtsson@gu.se
http://www.letstudio.gu.se/