Ali Yildirim ny professor i pedagogiskt arbete

Ali Yildirim är ny professor i pedagogiskt arbete vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession. Han kommer närmast från Middle East Technical University i Ankara där han arbetat som lärare och forskare de senaste 24 åren och som professor sedan 2003.

I sin forskning har han fokus på frågor som läroplaner, läroprocesser, lärarutbildning och skolutveckling.

Han har under den senaste tioårsperioden bland annat medverkat i fem EU-finansierade forskningsprojekt, både som koordinator och som forskare. Det senaste projektet, GREEN, hade som målsättning att etablera ett nätverk mellan europeiska skolor som arbetar med hållbar utveckling.

Han har även fungerat som konsult för tre av Världsbankens finansierade utbildningsutvecklingsprojekt och har lett flera rikstäckande forskningsprojekt finansierade av Utbildningsdepartementet i Turkiet. Han har undervisat i såväl lärarutbildningskurser som i kurser inom bland annat läroplansteori.