8 av 10 av journaliststudenter på JMG får journalistjobb

Våra studenter har jobb efter utbildningen. Det vet vi genom att vi gör regelbundna enkätundersökningar med alla dem som lämnat oss två respektive fem år tidigare. Frågorna handlar om vad de har gjort efter utbildningen, var de jobbar, vilka arbetsuppgifter de har, och hur deras anställningsförhållanden ser ut.

Glädjande är att de allra flesta som utbildat sig till journalister på JMG också blir journalister när de kommer ut på arbetsmarknaden. I den senaste undersökningen (nov. 2015) svarade åtta av tio att de hade journalistiskt eller liknande arbete. Andelen var något högre bland dem som varit ute i fem år än bland dem som har kortare erfarenhet, men bara en procent var arbetslösa.

Diagram

Före detta studenter med journalistjobb, arbetslösa och annat arbete, 2002-2015, procent. (Klicka på bilden för större bild.)

Sammantaget för perioden 2002-2015 ser vi att sju av tio har arbetat med journalistik hela tiden sedan de lämnade utbildningen, och var tionde har inte alls gjort det. Resten har kortare journalistisk arbetslivserfarenhet, och har tillbringat delar av tiden efter utbildningen med annat.

Journalistik är på många sätt en bransch i förändring, men vi är glada över att våra studenter är väl rustade och kapabla att finna sin plats i den.

Läs mer om undersökningen och se fler resultat

Kontakt:

Kicki Hultin, studierektor: 031-786 4986, kicki.hultin@jmg.gu.se