100-årigt orkesterjubileum firas med Stenhammar och Eldfågeln

Det började med en handfull elever som övade i det gamla konserthuset på Heden i Göteborg. Hundra år senare studerar musiker från hela världen på orkesterprogrammen vid Högskolan för scen och musik. Där spelar de med några av de bästa lärarna och dirigenterna i branschen. Nu fyller utbildningen hundra år och det firas med en stor konsert fredag 7 oktober.

Orkestern, University of Gothenburg Symphony Orchestra, utgörs av studenterna på utbildningen i symfoniskt orkesterspel. På fredagens konsert kommer de att uppträda under ledning av Henrik Schaefer, som också är konstnärligt ansvarig för masterprogrammet.
För att uppmärksamma utbildningens historia kommer orkestern bland annat att spela Wilhelm Stenhammars Konsert för piano och orkester nr 2. Det var nämligen den göteborgske tonsättaren och pianisten Stenhammar som 1916 tog initiativet till att starta den orkesterskola som ligger till grund för dagens utbildning.

– Våra studenter kommer från en mängd olika länder och det är underbart att låta dem uppleva svensk musik, som tyvärr inte spelas särskilt ofta utomlands. En brittisk student sa så sent som häromdagen att hon är så glad att hon fått lära känna Stenhammars fantastiska musik som hon aldrig hört förut, säger dirigent Henrik Schaefer.
Under konserten framförs också verk av en annan göteborgare, Elfrida Andrée, samt musik av två av 1900-talets viktigaste internationella tonsättare, Igor Stravinskij och Olivier Messiaen. Kvällens solist är pianisten Bernt Wilhelmsson.
Kvällen inleds med en historisk exposé över en svunnen värld som ligger till grund för dagens musikliv i Göteborg. Det är Anders Carlsson, forskningssamordnare och filosofie doktor i musikvetenskap, som kommer att föreläsa under titeln Handel och Bacchus eller Händel och Bach? Var Göteborg bara en krämarstad eller också en bildningens högborg?

Programmet:

Elfrida Andrée: Konsertuvertyr D-dur