Hoppa till huvudinnehåll
Göteborgs universitet
Länkstig

Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik - NoAD

Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik (NoAD) har sitt fokus på vetenskapliga studier om undervisning och bildning.

Tidskriften är helt öppen och publiceras i elektronisk form. Till grund för de artiklar som publiceras ligger i första hand den nordiska och kontinentaleuropeiska didaktiktraditionen. Artiklarna kan beröra olika ämnen som exempelvis undervisningsfrågor utifrån olika filosofiska inriktningar, policyanalyser av skolan som institution, lärares arbete eller klassrummet.

Det finns även intressen av artiklar från andra pedagogiska verksamheter som exempelvis högskolepedagogik. Tidskriften accepterar bidrag på de skandinaviska och engelska språken och publicerade artiklar är referee-bedömda.

Det finns ett redaktionsråd knutet till samtliga fem nordiska länder med en huvudredaktion vid Göteborgs universitet (IDPP) bestående av Silwa Claesson, Jörgen Dimenäs, Ilona Rinne, Mattias Börjesson, Ola Strandler och Annika Lilja.

Redaktionen uppmanar de som har manus till en artikel att skicka in den för review-förfarande. Det görs till e-post noad@ped.gu.se. Det går också bra att kontakta redaktionen på den adressen om ni har frågor rörande eventuell publicering.

Tidskriften finns att läsa på internet här.