Göteborgs universitet
Student i molekylärbiologi gör ett experiment i kurslaboratoriet.
Foto: Malin Arnesson and Pixabay

Plugga molekylärbiologi vid Göteborgs universitet

Molekylärbiologi har blivit allt viktigare för att kunna lösa biologiska problem. Genom att studera livets celler och molekyler bidrar molekylärbiologer till en hållbar samhällsutveckling inom hälsa och miljö. Vill du vara med och skapa ett hållbart samhälle? Sök en av våra utbildningar!

Kandidatprogrammet i molekylärbiologi

På kandidatprogrammet i molekylärbiologi lär du dig att förstå hur cellens arvsmassa, proteiner och molekyler fungerar och interagerar, och hur du kan påverka cellens funktion och egenskaper. Utbildningen har många moment av aktivt, problembaserat lärande och laborativt arbete. Unikt i landet är att du kan få ut en dubbel kandidatexamen i molekylärbiologi och kemi med endast en halv termin extra.

Två masterprogram

På masternivå fördjupar du dina kunskaper i det området som intresserar dig mest. Du kan välja mellan två masterprogram: masterprogrammet i molekylärbiologi och masterprogrammet i biologi och lärande.

Examensarbete i forskargrupp

I slutet av din kandidat- och masterutbildning gör du ett självständigt arbete i en av våra framgångsrika forskargrupper. Arbetet ger dig erfarenhet av vetenskapligt arbete, analys och rapportering av vetenskapliga resultat. Ta gärna en titt på vår pågående forskning i cell- och molekylärbiologi samt i biokemi.

Därför molekylärbiologi vid Göteborgs universitet

Navigate to video: Lär dig mer om livets minsta beståndsdelar. Plugga molekylärbiologi!
Video (1:26)
Lär dig mer om livets minsta beståndsdelar. Plugga molekylärbiologi!