Hur du registrerar fakturor via portalen
Fakturor till Göteborgs universitet kan registreras kostnadsfritt i vår portal www.fakturaportalen.se.
Börja med att gå in på Fakturaportalen.
Här kan man registrera upp till 25 fakturor per månad. Följ sedan vår steg för steg-guide.
1. Registrera
Börja med att klicka på Registrera.

När du har registrerat dig kommer du att få ett aktiveringsmail. Om du inte får den inom kort kan den ha hamnat i din skräpkorg. Klicka på länken i mailet för att aktivera ditt konto. När registreringen är klar kan fakturor skickas direkt.
2. Välj betalningssätt
Börja med att fylla i ditt val av betalningssätt. Gå in via Inställningar - Skickar. Gå till sektionen Betalningssätt och välj betalningstyp i rullisten. Klicka på knappen Lägg till. Lägg även till dina kontouppgifter.
3. Börja fakturera
För att fakturera via portalen. Börja med att söka fram Göteborgs univ i fliken Faktura – Skapa ny. Klicka på namnet Göteborgs universitet när sökningen är klar.

4. Kontaktuppgifter och fakturareferens
I själva fakturaregistreringsbilden behöver du fylla i era och våra kontaktuppgifter samt fakturareferens i ”Kunds referens 1”. Vår fakturareferens kallas för beställarid och alla beställare har ett eget beställarid som inleds med 4 siffror och avslutas med 6 versaler.

5. Betalningsspecifikation, leveransinformation och fakturarader
I nästa sektion är det Betalningsspecifikation, Leveransinformation och fakturarader som ska fyllas i. Observera att även fältet för moms behöver fyllas i, för momsfritt fyll i siffran noll.
Här går det också att bifoga bilagor till fakturan.

6. Kontrollera och skicka
Det sista du gör i summeringen är att trycka på Kontrollera för att se att alla fält är korrekt ifyllda och när ”Giltig enligt reglerna” visas. Tyck på ”Sänd” så når fakturan oss direkt.
