Göteborgs universitet
Vägg av mosaik inne på Humanisten
Foto: Jessica Oscarsson

Fantasifullt när skolbarn skapade mosaiktavla till nya Humanisten

I samband med att om- och tillbyggnaden av Humanisten var klar fick byggnaden en ny utsmyckning. Över 13 kvadratmeter mosaik pryder idag en tegelvägg inne på Humanisten, skapad av sportlovslediga barn på Blå stället i Angered. "Man blir glad när man ser mosaiken, den har en positiv påverkan", säger Saber Rezgar Alipanah, konstnärlig ledare på Mosaikfabriken.

Inför den planerade invigningen av nya Humanisten fick Mosaikfabriken, ett stadsdelsutvecklande integrationsprojekt, i uppdrag att tolka Göteborgs universitet vision. Det skulle göras tillsammans med boende i Angered och projektet var ett sätt att synliggöra Humanisten som byggnad men också ett led i ett långsiktigt arbete att bredda rekryteringen till Humanistiska fakultetens utbildningar.

Sportlovsaktivitet i Angered

Under sportlovsveckan 2020 samlades därför ett 40-tal lovlediga barn och föräldrar på Blå stället i Angered för att skapa mosaiken. Tillsammans med konstnärliga ledaren Saber Rezgar Alipanah och kollegorna Hamid Ghamari och Masoud Yousti fick barnen tolka två teman; djur och natur samt kunskap och framtid. Resultatet blev en mängd A4-stora mosaikkreationer med allt från rävar och träd till familjeporträtt.

– Barn är kreativa och ser inga begränsningar. Idag är de barn men snart är de vuxna. Att barnen får vara med och skapa något sådant här gör att de känner sig delaktiga och viktiga i samhället.

Utsmyckningens grund har Saber själv skapat och består av en uppslagen bok med ett stängt och ett öppet öga som ska symbolisera kunskap och utveckling, samt ett jordklot som är en tolkning av universitetets vision Ett universitet för världen. Runt boken, ögonen och jorden har barnens egna mosaiktolkningar placerats.

– Först ser man alla färger och helheten, sedan går man närmare och ser alla fina detaljer barnen har skapat, säger Saber.

Över 5000 kvadratmeter mosaik

Mosaikfabriken drivs av studieförbundet NBV under ledning av Santiago Cambón, verksamhetsledare på NBV, och startade när Saber Rezgar Alipanah ombads att utsmycka en lekplats i Hammarkullen som en del i ett integrationsprojekt.

Idag har Mosaikfabriken skapat över 5000 kvadratmeter mosaik i Göteborg men också Lidköping, Uddevalla och Kungälv. Mosaiken sitter på bland annat bänkar, tunnlar och murar och är till största del placerat utomhus. Nu har alltså även Humanisten en mosaikutsmyckning, som är placerad på plan 3/entréplan i C-korridoren. Se öppettiderna på vår kontaktsida om du vill se mosaiken på plats.

Text: Jessica Oscarsson

Mosaikfabriken
Kulturhuset Blå stället
Göteborgs universitets vision

Porträtt på Saber Rezgar Alipanah
Saber Rezgar Alipanah, konstnärlig ledare på Mosaikfabriken.
Foto: Jessica Oscarsson
Två personer arbetar med att sätta upp mosaikplattor inne på Humanisten.
Saber och kollegan Masoud Yousti monterar mosaikutsmyckningen på Humanistens tegelväggar.
Foto: Jessica Oscarsson
Mosaik i olika färger på ett bord.
Barnen fick göra egna mosaiktavlor som sedan monterades ihop.