"Du kan välja vad du är nyfiken på"

Jens Dahlstrand har en masterexamen i nationalekonomi och arbetar idag som analytiker/controller vid Danske Bank i Stockholm.

Jens Dahlstrand var tidigare student i nationalekonomi
"Det bästa med mitt jobb är att jag får vara kreativ och skapa rapporter från grunden"

Vad har du för utbildning?

– Jag har en tvåårig masterexamen i nationalekonomi från 2016 från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Vad arbetar du med idag?

– Jag jobbar på Danske Bank i Stockholm som Data Analyst & Price Controller på Danske Bank. Som Data Analyst ska jag hålla koll på alla siffror i bolaget, för kontroller, analyser, underlag och riskhantering. Som Price Controller ska jag vara en kontrollant så att vi tar rätt priser men även att jobba som prisexpert när vi till exempel ska ta in en ny storkund.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det bästa med mitt jobb är att får vara kreativ, skapa rapporter från grunden. Det som också är bra att få vara detektiv för att leta fel och svar.

Jobba på ditt CV redan under studierna och skaffa en profil på Linkedin. Och ”go by heart”! Studier i nationalekonomi ger dig stora möjligheter.

Hur fick du det här jobbet?

– Jag blev uppringd av en rekryterare som hade fått nys om mig som tycket att jag skulle vara med i processen. Sedan gick jag igenom en vanlig anställningsprocess.

Vad har du gjort efter examen?

– Detta är mitt tredje jobb sedan examen. Innan har jag arbetat på SCB och ett företag som heter Nepa.

Vad har studierna i nationalekonomi betytt för dig?

– Att ha fått en förståelse att jobba med siffror som få har och att ha fått ett analytisk mindset och grunderna i programmering.

Varför ska en välja nationalekonomi?

– Man ska bara välja nationalekonomi om man tycker det verkar roligt! Men jag valde det för att jag gillar samhällsfrågor, att det var en bra utmaning och att det skulle leda till ett bra jobb.

Har du något råd till studenter som funderar på att fördjupa sig i ämnet nationalekonomi?

– Försök att välja många kurser som är kopplade till nationalekonomi till exempel matematik och statistik. Jobba på ditt CV redan under studierna och skaffa en profil på Linkedin. Och ”go by heart”! Studier i nationalekonomi ger dig stora möjligheter – du kan välja vad du är nyfiken på.