Göteborgs universitet

Ruud Scharn ny filosofie doktor

Grattis till Ruud Schard - ny filosofie doktor i naturvetenskap med inriktning miljövetenskap! Fredagen 11 november 2022 försvarade han sin avhandling "Impact of climate warming on Artic plant diversity: phylogenetic diversity unravels opposing shrub responses ina warming tundra".

En man ger en presentation i en hörsal på universitetet inför en publik.

Disputation ägde rum i Hörsalen, Geovetarcentrum vid Göteborgs universitet. Opponent var Professor Marc Cadotte, Department of Biological Sciences, University of Toronto Scarborough, Kanada.

I betygsnämnden satt:

• Professor Sara Cousins, Institutionen för naturgeografi, Stockholms universitet
  • Professor Emerita Honor C. Prentice, Biologiska institutionen, Lunds universitet
  • Keith Larson, Dr, Föreståndare vid Arktiskt centrum, projektsamordnare vid Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap, Umeå Universitet
  • Ersättare Professor Sofia Thorsson, Institutionen för geovetenskaper, Göteborgs universitet

Ordförande för disputationen var Professor Leif Klemedtsson, Institutionen för geovetenskaper, Göteborgs universitet.

Genom att använda Pan-arktis data från 25 fältstationer över hela Arktis, har Ruud Scharn i sin avhandling studerat hur olika evolutionära processer påverkar den evolutionära mångfalden i Arktis. I Latnajajaure i norra Sverige har han använt miniväxthus, Open-top chambers, för att simulera långtidseffekter av uppvärmning.

Länk till avhandlingen i GUPEA