Tar tillvara på en lång väntan

Sulaiman Saleh har en doktorsexamen i interkulturell kommunikation. Han har studerat och forskat i sitt hemland Palestina och i Malaysia. Idag bor han på en flyktingförläggning i Jönköping i väntan på Migrationsverket ska nå ett beslut gällande hans asylansökan, ett beslut som hittills har dröjt mer än ett år.

Sulaiman Saleh in Gothenburg
Foto: Joacim Schmidt

Under Gazakriget, en väpnad konflikt mellan palestinier boende på Gazaremsan och Israel som varade i tre veckor mellan december 2008 och januari 2009, tvingades Sulaiman Saleh att lämna sitt hemland. Där hade han varit en universitetsstudent och bland annat tagit en kandidatexamen i engelska. Han valde att bege sig till Malaysia eftersom att relationerna mellan landet och Palestina är goda och att palestinier kan resa dit utan ett visum.

I Malaysia skrev han in sig på National University of Malaysia där han fortsatte sina studier, nu med fokus på interkulturell kommunikation.
— Jag tog min master- och min doktorsexamen där.

Vid sidan av sina studier hade han också olika jobb. Till exempel jobbade han i en juvelerarbutik där han ansvarade för marknadsföring och var chefstrainee samt som coach på utbildningsevents inom management.

"Jag var tvungen att åka direkt efter min disputation"

Dessvärre följde problem från Sulaiman Salehs hemland efter honom till Malaysia. Efter att ha bott där i nio år tvingades han att flytta just som han hade tagit sin doktorsexamen.
— Jag var tvungen att åka direkt efter min disputation.

Med ett Schengenvisum tog sig Sulaiman Saleh till Europa och till Sverige. Han bodde hos vänner utanför Örebro medan han väntade på att hans visum skulle löpa ut så att han kunde söka asyl i landet.

Han skickade in sin asylansökan i maj 2018 och först ville Migrationsverket placera honom i Kiruna i nordligaste Sverige. Sulaiman Saleh hade dock redan varit i kontakt med Jönköping University och fått ett erbjudande som han inte ville gå miste om.
— De hade skickat mig en inbjudan till att presentera min forskning om interkulturell kommunikation för en forskningsgrupp där.

Att övertala Migrationsverket att inte skicka honom till Kiruna var inte lätt men Sulaiman Saleh lyckades och fick till slut en plats på en flyktingförläggning i Jönköping. I maj i år höll han sin presentation på Jönköping University och reaktionerna var positiva.
— En professor talade med avdelningschefen som ansvarar för nyanställningar, som visade sig vara intresserad av att anställa mig som lärare.

Sulaiman Saleh har blivit erbjuden att hålla 20 föreläsningar i tre olika kurser, för både ordinarie studenter och för doktorander. Nu väntar han på att få en ett svenskt personnummer så att han kan öppna ett bankkonto och skriva under kontrakt och anställningsavtal på Jönköping University.

Han skulle gladeligen tacka ja till mer arbete. Det hade gjort det enklare för honom att flytta ifrån flyktingförläggningen och till en egen bostad men som asylsökande är det svårt att få erbjudanden om långvariga jobb.
— När du får uppehållstillstånd förbättras dina chanser, säger Sulaiman Saleh som hoppas att hans väntan på ett beslut från Migrationsverket snart ska vara över.

Nyligen deltog Sulaiman Saleh i en BRiDGE II workshop, som Welcome Services på Göteborgs universitet var värd för, som syftade till att stötta forskare med flyktingbakgrund och till att hjälpa dem att hitta jobbmöjligheter utanför universitetsvärlden.

Publicerades första gången 2 juli 2019