Al Hamriya, Muscat, Oman
Al Hamriya, Muscat, Oman.
Foto: Anfal Shamsudeen, Unsplash

Styrning under decentralisering: Oman och den Arabiska regionen

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projektets storlek
Projekttid
2019 - 2021
Projektägare
Statsvetenskapliga institutionen

Kort beskrivning

Studien av decentraliseringens effekter på styrning i Oman ämnar till att bidra med en bättre förståelse för de utmaningar som övergångsstater står inför i en decentraliseringsprocess. Genom att implementera ett brett spektrum av metoder och teorier, utforskar vi utmaningar och eventuella konsekvenser av decentraliseringsprocesser. Målet är att öka vår förståelse för decentralisering i en kontext av starka sociala institutioner och upprätta långsiktiga vetenskapligt och politiskt relevanta samarbeten, nätverk och dialoger i dessa frågor. Projektet har som mål att ingå samarbete med forskare, politiska experter och tjänstemän i Mellanöstern, Europa, USA men syftar även till att lyfta och lyssna lokal kunskap och lokala erfarenheter.

Publikationer

Lust, Ellen; Kao, Kristen; Weiss, Chagai; Shalaby, Marwa; Vollmann, Erik; Bergh, Sylvia I., Karmel, Ezra; Bohn, Miriam; Kherigi, Intissar and Kadirbeyoglu, Zeynep. (2020). The Dynamics of Decentralization in the MENA: Processes, Outcomes, and Obstacles. The Program on Governance and Local Development Working Paper No. 31, University of Gothenburg.

Worrall, James. (2020). Power and Process: Decentralisation in Oman. The Program on Governance and Local Development Working Paper No. 32, University of Gothenburg.