Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Quantitative measures on … - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Quantitative measures on student texts

Paper i proceeding
Författare Ulrika Magnusson
Sofie Johansson Kokkinakis
Publicerad i Papers from the ASLA Symposium in Stockholm, 7-8 November, 2008, Association suédoise de linguistique appliquée (ASLA)
Volym Language and Learning
Nummer/häfte ASLA:s skriftserie nr 22
Sidor 43-56
ISBN 978-91-87884-22-1
ISSN 1100-5629
Publiceringsår 2009
Publicerad vid Institutionen för svenska språket
Sidor 43-56
Språk en
Länkar demo.spraakdata.gu.se/svesj/publica...
Ämnesord elevtext, kvantitativ analys, datorbaserad analys, statistiska mått, svenska som andraspråk, språkteknologi
Ämneskategorier Matematisk statistik, Språkteknologi (språkvetenskaplig databehandling), Historia och arkeologi, Tvåspråkighet

Sammanfattning

Quantitative measures have been widely used in Swedish research on students texts (Hultman & Westman 1977, Nyström 2000, Östlund-Stjärnegårdh 2002), often related to grades and to spoken and written style. However, there are few quantitative descriptions of mono- and multilingual students’ texts. In our study, we compare 220 national tests in Swedish written by first- and second language secondary students living in urban areas where the students have various linguistic background, gathered within the project Language and language use among students in multilingual urban settings. The purpose of this study is to investigate whether lexical quantitative and qualitative statistical measures can be used to describe and compare different aspects of this text corpus. We found four measures that suited this purpose: lexical density – comparing the number of content words vs. total number of words; nominal ratio – measuring number of nominal phrases vs. verbal phrases in a text; word variation index – measuring number of different words or lexical items found in a text; and word length – describing the length of a token. The three dependencies investigated were: linguistic background vs. grades, student variables vs. quantitative measures, and correlation between quantitative measures.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?