Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Argumentation om materiens förändring vid smältning

Paper i proceeding
Författare Frank Bach
Publicerad i Nordisk forskarsymposium om undervisning i naturfag, 11-15 juni 2008, Reykjavik, Island
Publiceringsår 2008
Publicerad vid Institutionen för pedagogik och didaktik, enheten för Ämnesdidaktik
Språk sv
Länkar symposium9.khi.is/synopsis/nfsun9_s...
Ämneskategorier

Sammanfattning

Detta paper handlar om en klass elevers diskussion om vad som händer med vikten hos en tillsluten burk med is när den smälter. Förblir vikten lika, ökar eller minskar den och varför. Detta och annat behandlades under två lektioner i svensk årskurs åtta. Den första lektionen var arrangerad som en gruppdiskussion med tre till fyra elever i varje grupp, den andra som en diskussion i storgrupp. En av grupperna filmades under första lektionen och storgruppen under andra. Den aktuella uppgiften diskuterades under delar av båda lektionerna och det är dessa delar som analyserats. Elevernas argument har analyserats med hjälp av TAP (Toulmin Argument Pattern). Individers uttalanden har kategoriserats med den begreppsapparat TAP erbjuder. Genom diskussion förtydligades elevernas argument och tre aggregerade ”Patterns of Argument” framträdde. Dessa utgör mer generella beskrivningar på ett kollektivt plant. Ett utgår från att is är lättare än vatten och när isen smälter kommer således burken att väga mer. Ett annat att eftersom inget tillförs eller lämnar burken händer ingenting med vikten. Det tredje att vikten minskar på grund av att is är hårdare och större än vatten. När eleverna blir satta att diskutera en fråga som denna och möter andras uppfattningar raffineras efter hand deras argument på sätt som går att beskriva med TAPs logik och resonemangen framträder som begripliga från deras perspektiv. Både skillnader och likheter mellan olika sätt att resonera framträder. Detta kan utnyttjas av lärare och elever i undervisningen för att förhandlar fram gemensam förståelse för de frågeställningar man diskuterar. I detta aktuella fall ligger skillnaderna snarare i grundläggande föreställningar om vikt, massa och tyngd än om materiens bevarande på ett allmänt plan.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?