Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Serial cognitive change p… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Serial cognitive change patterns across time after temporal lobe resection for epilepsy

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Elisabeth Engman
Lena Andersson-Roswall
Hans Samuelsson
Kristina Malmgren
Publicerad i Epilepsy Behav
Volym 8
Nummer/häfte 4
Sidor 765-72
ISSN 1525-5050 (Print)
Publiceringsår 2006
Publicerad vid Institutionen för neurovetenskap och fysiologi, sektionen för klinisk neurovetenskap och rehabilitering
Psykologiska institutionen
Sidor 765-72
Språk en
Länkar www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...
Ämnesord Adult, *Anterior Temporal Lobectomy, Cognition/*physiology, Cognition Disorders/*etiology, Epilepsy, Temporal Lobe/psychology/*surgery, Female, Follow-Up Studies, Humans, Intelligence/physiology, Male, Memory/physiology, Memory Disorders/*etiology, Neuropsychological Tests, Postoperative Complications/*psychology
Ämneskategorier Neurologi

Sammanfattning

Longitudinal cognitive outcome with respect to general cognitive status and memory at the group and individual levels was studied 10 years after temporal lobe resection for epilepsy. Twenty-five patients who had undergone a medium-term follow-up (T2, median = 2.7 years) also underwent a long-term follow-up (T3, median = 9.8 years). At the group level, there was a significant increment across time, partly due to practice, in IQ (P value from 0.049 to <0.0001) but not in memory variables. On the basis of the normative interval of reassessed matched controls, the analysis at the individual level of change from baseline to T2 disclosed decrements in 12-29% of the patients and increments in 8-21%. These proportions diminished at T3 (0-12 and 0-16%) and the dominating pattern of Performance IQ and verbal memory was a return toward baseline. These findings make the interpretation of an initial (T2) postoperative increment or decrement more problematic and underline the need for a comprehensive evaluation across time, including both at the group and individual levels.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?