Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Utvecklingspsykologi… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Utvecklingspsykologi

Kapitel i bok
Författare Philip Hwang
Ann Frisén
Publicerad i Vår tids psykologi
Sidor 169-220
ISBN 9789127094208
Förlag Natur och kultur
Förlagsort Stockholm
Publiceringsår 2005
Publicerad vid Psykologiska institutionen
Sidor 169-220
Språk sv
Ämnesord Utvecklingspsykologi, Social-, kognitiv- och emotionell utveckling
Ämneskategorier Psykologi

Sammanfattning

I detta kapitel beskrivs människans utveckling, dels utifrån kronologisk ålder (spädbarns-, förskole-, de tidiga skol-, ungdoms- och vuxenåren), dels utifrån olika aspekter av utvecklingen (kognitiv, språklig- socio- emotionell utveckling). Fokus i kapitlet är på barn- och ungdomsåren och i mindre utsträckning på vuxenåren. Den kognitiva utvecklingen innefattar de mentala processer som vi använder för att få information om vår omgivning, för att ta fram kunskaper ur minnet och för att bli medvetna om oss själva och andra. Den språkliga rör såväl den verbala som icke-verbala kommunikationen, samt tolkningen av denna. Den sociala och emotionella utvecklingen, slutligen, handlar bl.a. om hur vi utvecklas känslomässigt till unika individer.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?