Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Ledarskap i framgångsrika… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ledarskap i framgångsrika tidningsföretag. Förutsättningar för en kulturhistorisk analys av tidningsledning och tidningsledare i svensk landsortspress under 1900-talet

Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)
Författare Monika Djerf-Pierre
Publicerad i Paper presented at the 18th Nordic Conference on Media and Communication Research at Helsinki
Publiceringsår 2007
Publicerad vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG)
Språk sv
Ämnesord Local press, leadership, newspaper management, media history, media organizations, organization culture
Ämneskategorier Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning

Ledarskapets betydelse för företags och andra organisationers framgång är ett av de äldsta och mest utforskade problemområdena i organisationsforskningen. I mediehistorisk forskning har dock tidningsledarskapet i sig sällan stått i centrum för intresset och när tidningsledare beskrivs handlar det ofta om berättelser om ”legendariska” chefredaktörer som på olika sätt blivit symboler för sina tidningar. Kritiska eller teoriutvecklande ansatser tillhör undantagen. Projektet Ledarskap i framgångsrika tidningsföretag har som syfte att beskriva tidningsledarskapets roll, förutsättningar och förändring i svensk landsortspress i ett historiskt perspektiv. Avsikten är att förena en kulturhistorisk och organisationsteoretisk ansats i analysen av tidningsledarnas och tidningsledningens historia i svensk landsortspress. Projektets syfte är inte att hitta en generell modell för ”framgång”, utan snarare att förstå medieföretagen och tidningsledningen inifrån i sina specifika historiska kontexter. Att utgå från ett symboliskt/tolkande perspektiv innebär att flera av nyckelbegreppen i management- och ledarskapsforskningen måste problematiseras och kanske omdefinieras, som t ex ledarskap, strategi, mål, framgång osv. I detta paper diskuteras de 1) teoretiska och 2) metodologiska förutsättningarna och utgångspunkterna för en sådan kulturorienterad analys av tidningsledare och tidningsledarskap i svensk landsortspress.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?