Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Dich, teure Halle - the '… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Dich, teure Halle - the 'grand' performance right at work in the twentieth century Royal Swedish Opera

Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)
Författare Staffan Albinsson
Publicerad i Konferenspresentation vid Musikforskning idag – 11 juni 2020 via ZOOM
Publiceringsår 2020
Publicerad vid Institutionen för ekonomi och samhälle
Språk en
Ämnesord Copyright, cultural economics, opera, composers
Ämneskategorier Ekonomisk historia, Musikvetenskap

Sammanfattning

This study describes how twentieth century composers were compensated for their work in the Royal Swedish Opera through a performance right for drama, known as the 'grand right'. The study is based on primary data until the end of the 1980s. Its main finding is the doubling of the percentage rate claimed by publishers during the three decades following the end of the Second World War. The trade agreement concerning the commissioning of new music, the monopolistic position of publishers, the lack of reuse of new operas, and audience tastes are also discussed.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?