Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Samverkan genom uppdrag. … - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Samverkan genom uppdrag. Lärdomar för universitetet och samverkande partners i utbildnings- och forskningsuppdrag

Rapport
Författare Anette Olin
Åsa Hirsh
ISBN 978-91-86857-26-4
Förlag Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet
Förlagsort Göteborg
Publiceringsår 2020
Publicerad vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Språk sv
Länkar https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/...
Ämnesord Samverkan, uppdragsutbildning, uppdragsforskning, ömsesidigt lärande
Ämneskategorier Pedagogik

Sammanfattning

Denna rapport handlar om lärdomar som dras utifrån samverkan i den uppdragsverksamhet som bedrivs på Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (IPS). I 2016 års forskningsproposition, Kunskap i samverkan – för samhällets utmaningar och stärkt konkurrenskraft (Prop. 2016/17:50), beskrivs den politiska ambitionen att forskningen ska svara mot samhällsutmaningar och att samverkan mellan lärosäten och det omgivande samhället därmed behöver stärkas. På IPS arbetar vi aktivt med att utveckla vår uppdrags- och samverkansverksamhet av två övergripande skäl. För det första är det per definition en del av vårt uppdrag att i samverkan bidra med vetenskaplig kunskap till det omgivande samhället. För det andra inser vi att samverkan ger oss möjlighet att lära och utvecklas vid institutionen. Genom uppdragen kommer vi nära de verksamheter som är relevanta för den forskning och utbildning vi bedriver, samtidigt som det finns utrymme att verka på ett flexibelt sätt i förhållande till olika verksamheters förutsättningar och behov. Detta kan bidra till utvecklandet av ny kunskap och kreativa lösningar som också kan spridas till institutionens reguljära forsknings- och utbildningsverksamhet. Rapporten är skriven i antologiform med nio kapitel som författats av totalt 15 författare från institutionen. De flesta kapitel handlar om utbildningsuppdrag men även ett EU-samarbetsprojekt samt två forskningsuppdrag finns representerade. Författarna är adjunkter, lektorer, docenter och professorer vid institutionen. Samtliga författare har träffats på gemensamma skrivdagar under året för att skriva sina kapitel, vilket skapat förutsättningar för att också läsa och ge respons på varandras texter. För alla som deltagit har den gemensamma skrivprocessen i sig inneburit ett lärande, genom att man har fått ta del av olikartade uppdrag som pågår samt vad som är styrkor och svårigheter i dessa. Avsikten är att kapitlen ska vara intressanta för andra universitetsanställda som arbetar med uppdrag. Därtill hoppas vi att de ska väcka intresse hos potentiella samarbetspartners utanför universitetet som vill veta mer om vad det kan innebära att samverka med oss på universitetet.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?