Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

»Stopp, frys, vad är det… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

»Stopp, frys, vad är det som händer? Hjälp er kollega!«

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Henrik Sjövall
Herman Nilsson-Ehle
Victoria Brattström
Publicerad i Läkartidningen
Nummer/häfte 43
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Högskolan för scen och musik
Språk sv
Länkar lakartidningen.se/Aktuellt/Kultur/K...
Ämnesord läkarutbildning, scenkonst, person-centrerad vård, GPCC, scenisk gestaltning, regi, skådespeleri, Stanislavsky, Magiska Om, artistic interventions, narrativ medicin
Ämneskategorier Scenkonst, Klinisk medicin, Hälsovetenskaper

Sammanfattning

»Stopp, frys, vad är det som händer? Hjälp er kollega!« Scenkonst och läkekonst i samverkan för bättre patientmöten. I ett projekt som kombinerar läkarutbildning, fallstudier och scenkonst samarbetar läkare, skådespelare och regissör i kreativ gestaltning och analys av patientmöten. Victoria Brattström arbetar som frilansade regissör och som lektor i scenisk gestaltning på Högskolan för scen och musik i Göteborg. Hon är också knuten som doktorand till Centrum för person-centrerad vård, GPCC, med ett projekt som undersöker roller och förhållningssätt i teater och sjukvård och där ett av syftena är att utveckla nya pedagogiska verktyg. Henrik Sjövall är professor emeritus, universitetsöverläkare i medicinsk gastroenterologi vid Sahlgrenska universitetssjukhuset och har lång erfarenhet av att arbeta med läkarutbildning. På ett seminarium arrangerat av Svensk förening för narrativ medicin möttes Brattström och Sjövall. De började samtala om pedagogiska frågor inom deras respektive professionsområden. Med grund i verktyg utvecklade inom ramen för Brattströms avhandlingsarbete och utifrån ett antal pedagogiskt relevanta fallbeskrivningar, beslöt de sig för att skapa en utbildningsmodell med växelverkan mellan gestaltning och reflektion: Läkarstudenter och skådespelare prövar fallen praktiskt uppe på scengolvet. Studenter och erfarna kliniker analyserar sedan de gestaltade situationerna tillsammans. Läkaren själv inkluderas som både aktiv och i efterförloppet reflekterande part. Inom det sceniska gestaltningsområdet vilar utbildningsmodellen på en sammanställning och utveckling av verktyg från olika traditioner inom teatern. Mer specifikt har man tagit avstamp i en tradition skapad av teaterpersonen Konstantin Stanislavsky [1863- 1938]. I linje med Brattströms avhandlingsarbete har man här utvecklat och applicerat Stanislavskys »magiska Om« som analys- och gestaltningsverktyg i kontexter utanför teaterns mer traditionella spelrum. Principerna är att regissör och skådespelare använder sig av sin expertis inom den så kallade aktion-aktivitetsmetoden under förberedelsearbetet och för att sedan analysera och aktivt sceniskt undersöka situationerna. På det sättet omvandlas de autentiska fallen till spelbara och pedagogiskt aktiva improvisationssituationer. Skådespelarens och regissörens gestaltningsförmåga blir på detta sätt ett kraftfullt verktyg för läkarstudenternas lärande. Workshopsmodellen prövades för första gången skarpt 2018 och blev en succé. Såhär uttryckte sig t.ex. en av de deltagande studenterna efter workshopen: ”Det är konstigt, det var som att bli vaccinerad mot det man är mest rädd för! Här blir vi immuniserade och nästa gång när vi ställs inför det där vet vi hur vi skall göra! ”.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?