Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Language ideology and pub… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Language ideology and public discourse

Kapitel i bok
Författare Tommaso M. Milani
Publicerad i The Concise Encyclopedia of Applied Linguistics ed. by Carol Chapelle
Sidor 639-646
ISBN 978-1-119-14736-7
Förlag Wiley Blackwell
Förlagsort Hoboken
Publiceringsår 2020
Publicerad vid Institutionen för svenska språket
Sidor 639-646
Språk en
Ämneskategorier Medie- och kommunikationsvetenskap, Språkstudier, Jämförande språkvetenskap och lingvistik

Sammanfattning

The notion of language ideology has become a key concept in critical research about language and society. While it is axiomatic for linguists that “all languages are equal” in terms of their meaning-making potential and their worth as objects of academic inquiry, a quick look at the “real world” will reveal a very different picture—one in which linguistic phenomena are unequally ranked according to different meanings and values, so that, say, “language A” is believed to be lexically richer, more logical or beautiful, and thus better suited for wider communication within a polity than “dialect B.” The notion of language ideology aims to grasp the belief systems underlying such social processes of naming, signifying, and valorizing linguistic practices. This entry begins by clarifying the notion of language ideology, followed by a reflection over the notions of public versus private in relation to language ideological processes. The entry concludes with some current developments and directions in language ideology research

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?