Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Njutningens bett: Om lyxg… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Njutningens bett: Om lyxglass och genus.

Kapitel i bok
Författare Magdalena Petersson McIntyre
Publicerad i Konsumtiontionskultur: Innebörder och praktiker.
Sidor 30-50
ISBN 978-91-7061-301-2
Förlag Makadam
Förlagsort Göteborg
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Gothenburg Research Institute (GRI)
Centrum för konsumtionsvetenskap (CFK)
Sidor 30-50
Språk sv
Länkar www.makadambok.se/produkt/konsumtio...
Ämneskategorier Kulturstudier, Etnologi, Ekonomi och näringsliv

Sammanfattning

Magdalena Petersson McIntyre diskuterar i ”Njutningens bett: Om lyxglass och genus” kampanjerna för glassen Magnum. Annonserna har kvinnlig njutning med sexuella övertoner som tema och använder sig av ett visuellt språk som ofta är sexuellt explicit och ibland tolkats som könsdiskriminerande. Här sätts kampanjerna istället i samband med föreställningar om lyx, särskilt det som brukar benämnas ”den emotionella lyxen”. Denna form av lyx vänder sig mot en tolkning av lyx som något som främst signalerar social grupptillhörighet och status och betonar istället individuell njutning och frihet från strukturer. Kampanjerna gestaltar kvinnor som aktiva, sexuella subjekt som inte låter sig begränsas av könsstrukturer. Då aggressiv kvinnlig sexualitet ofta tolkas som något negativt kan kvinnor som sexuellt beter sig som män utan att sjunka i status tolkas som en visuell gestaltning av lyx i en tid då konventionella lyxmarkörer förlorat i betydelse.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?