Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Livsvärldens betydelse fö… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Livsvärldens betydelse för specialpedagogik

Kapitel i bok
Författare Inger Berndtsson
Publicerad i Fenomenologiska sammanflätningar
Sidor 57-82
ISBN 978-91-7173-562-1
Förlag Daidalos
Förlagsort Göteborg
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Sidor 57-82
Språk sv
Ämnesord specialpedagogik, livsvärld, specialpedagogiska perspektiv, intersubjektivitet, relationell utgångspunkt
Ämneskategorier Pedagogik

Sammanfattning

Kapitlet belyser specialpedagogikens teoretiska förankring i livsvärldsfenomenologins teori och begrepp, i kontrast till tidigare utvecklade specialpedagogiska perspektiv. I kapitlet relateras lärande till den förändrade livssituation som personer med synnedsättning eller blindhet möter. Ontologiska och epistemologiska redskap som livsvärldsfenomenologisk teori erbjuder för ökad kunskapsutveckling inom detta område beskrivs och diskuteras, särskilt livsvärldsfenomenologins bidrag till teoretisk stringens avseende en relationell utgångspunkt inom specialpedagogik.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?