Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Butiksmusikens diskurs - … - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Butiksmusikens diskurs - och hur berättelsen ramas in

Kapitel i bok
Författare Olle Stenbäck
Publicerad i Konsumtionskultur: Innebörder och praktiker. En vänbok till Helene Brembeck.
ISBN 9789170613012
Förlag Makadam förlag
Förlagsort Göteborg
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Gothenburg Research Institute (GRI)
Centrum för konsumtionsvetenskap (CFK)
Språk sv
Länkar www.makadambok.se/produkt/konsumtio...
Ämnesord Etnologi, etnografi, musiksociologi, musiketnologi, butiksmusik, Muzak, musik i butik, ljudlandskap, butiksmarknadsföring, konsumtionsforskning, konsumtionsvetenskap, konsumtion, konsumtionskultur, konsumentpraktiker, lyssnarperspektiv, marknadsföring
Ämneskategorier Socialantropologi, Etnologi

Sammanfattning

I "Butiksmusikens diskurs – och hur berättelsen ramas in” analyserar Olle Stenbäck marknadsföringen av butiksmusik, eller snarare diskursen om butiksmusik som marknadsföring såsom den kommer till uttryck i konsumenters tal om hur(uvida) de påverkas av musiken de möter under shoppingturen eller i samband med butiksbesöket. Utifrån ett diskursteoretiskt perspektiv menar Stenbäck dels att butiksmusik som marknadsföring vill få oss att handla mer, dels att marknadsexperter upprätthåller en mycket specifik berättelse om hur vi som människor och konsumenter förhåller oss till musik. Sociologen Zygmunt Baumans tes om ett konsumtionssamhälle genomsyrat av kommersiella relationer som styr vårt sätt att agera sätts i relief mot en mer aktiv medborgare som utövar ett tydligt agentskap i relation till marknadsbudskap, inklusive butiksmusik. Stenbäck framhåller i sin analys av butiksmusik att konsumenten har en viss agens, inte enbart i rollen som konsument, utan också som producent av kulturell mening.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?