Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Rummets och digitaliserin… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Rummets och digitaliseringens betydelse för literacyutveckling – hållbara undervisningsmodeller i ny verksamhet. Symposium: Literacy och hållbar undervisning i svenskämnet.

Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)
Författare Sylvana Sofkova Hashemi
Anna Maria Hipkiss
Publicerad i NNMF 7: Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt, 23-24 oktober 2019, NTNU i Trondheim, Norge.
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Språk sv
Länkar https://www.ntnu.no/web/nnmf7/
Ämnesord literacyundervisning, literacyutveckling, flexibla klassrum, digitalisering, hållbara undervisningsmodeller
Ämneskategorier Didaktik

Sammanfattning

Vår studie baseras i en nybyggd skola som eftersträvar pedagogiskt nytänkande kring den fysiska lärmiljön i kombination med en hög grad av digitalisering. Skolan vill erbjuda “en pedagogik som stimulerar aktivitet och tar tillvara de digitala verktygens möjlighet att stärka resultaten och öka lusten att lära”. Traditionella klassrum ersätts av olika typer av rum anpassade efter verksamhetens pedagogiska idéer och alla elever och lärare utrustas med personliga digitala verktyg. Tryckta läromedel kompletteras och/eller ersätts med digitalt material. Vår studie syftar till att med lärare planera och undersöka undervisningsmetoder och arbetssätt i en praktik som formats av dessa nya rumsliga och digitala ramar med fokus på elevers literacitetsutveckling. Teoretiskt har vi en utvecklingsambition genom studiens kontinuerliga utveckling och utprövning av en teoridriven modell för didaktisk design med teknik (Sofkova Hashemi & Spante, 2016). Med utgångspunkt i design-based research (DBR) (McKeeney & Reeves, 2012) och Ivanic (2004) skrivdiskurser där de digitala resurserna och rumsliga förutsättningarna blir den kontext i vilken teorin testas, utmanas och utvecklas undervisningspraktiken tillsammans med de verksamma lärarna på skolan. Målet är att dels utpröva modellen för undervisningens planering, genomförande och utvärdering i denna nya kontext och dels teoretiskt utmana rummets och resursers betydelse för undervisning och lärande. Undervisningen analyseras genom klassrumsobservationer, såväl utifrån strukturerade och ostrukturerade observationsprotokoll som utifrån ljud- och videoupptagningar som fokuserar utnyttjandet av rummet och interaktionen som sker i olika delar av klassrummet. Klassrumsobservationer kompletteras med workshops och reflektionsmöten mellan lärare och forskare i form av forskningscirklar (Persson, 2014) med analys och bedömning av elevtexter på såväl gruppnivå som individnivå.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?