Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Att se nyttoväxter – plat… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Att se nyttoväxter – platsens betydelse.

Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)
Författare Eva Nyberg
Anna Maria Hipkiss
Publicerad i Forskningssymposium 28 augusti 2019: Barn, lek, lärande och hållbarhet i utomhusmiljöer, HLK, Jönköping University.
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Språk sv
Ämnesord Plant Blindness, Botanisk trädgård, Undervisning i NO och miljö- och hållbarhet
Ämneskategorier

Sammanfattning

I denna studie undersöks lärarstudenters intryck och samtal under besök i en konstruerad regnskog i ett växthus i en botanisk trädgård. Studien kommer att bidra till kunskaper om hur möten med växter i en tillrättalagd naturmiljö kan öka både kunskapen om växter liksom undervisning om växter och växternas betydelse för livet på jorden. Våra frågeställningar är: Hur upplever lärarstudenter växterna i denna tillrättalagda naturmiljö och hur och på vilket sätt kan upplevelser i sådana miljöer komplettera undervisningen i klassrummet? Vi blir alltmer urbaniserade. Att bo i stadsmiljöer minskar vår nära kontakt med naturen vilket gör att anlagda naturmiljöer såsom t.ex. botaniska trädgårdar får en ökad betydelse för vår naturkontakt. Tidigare forskning har visat att s.k. ”plant blindness”, dvs. oförmåga att uppmärksamma växterna i omgivningen, är en utbredd företeelse. Enligt denna teori ligger det i människans natur att ignorera växtvärlden och att uppfatta den som en grön ridå som bildar bakgrund till händelser i djurvärlden, vilket vi även tidigare funnit stöd för i en liknande konstruerad regnskog där växterna ingår i en miljö där också djur har en framträdande plats. Den studie som presenteras här är en del av ett treårigt forskningsprojekt, “Bortom Plant Blindness: Att se växternas betydelse för en hållbar värld”, finansierat 2015-2017 av Vetenskapsrådet (Dnr 2014-2013) inom vilket ett flertal studier gjorts. Data för denna delstudie samlades in genom observationer samt ljudupptagningar av samtal. Analyser av olika karaktär genomförs fortlöpande. Preliminära analyser visar att besöken ger upphov till samtal om de växter studenterna ser och att de i sina samtal också relaterar till undervisningen på sin utbildning men även till det framtida yrket. De preliminära analyserna visar att särskilt nyttoväxterna i miljön ger upphov till didaktiska reflektioner rörande undervisning såväl i naturvetenskap som beträffande hållbarhetsfrågor. Analyserna visar också att flera av grupperna använder både syn, lukt och känsel i sin interaktion med växterna. Preliminära lingvistiska analyser av studenternas språkhandlingar visar även att mötet med växterna väcker frågor; frågor som inte alltid besvaras och även innefattar hypoteser om växters förökning, försvar och funktion, något att ta tillvara för utveckling av undervisningen på lärarutbildningar. Resultaten understryker betydelsen av att både förbereda och följa upp denna typ av besök.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?