Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Samtal som rektors redska… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Samtal som rektors redskap för lärande

Kapitel i bok
Författare Linda Klang
David Jonsson
Jaana Nehez
Anita Norlund
Anette Olin
Publicerad i Didaktisk utvecklingsdialog. Lärares och skolledares professionella utveckling. Anette Olin, Jonas Almqvist, Lisbeth Gyllander Torkildsen, Karim Hamza (red.)
Sidor 139-156
ISBN 9789144125749
Förlag Studentlitteratur
Förlagsort Lund
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Sidor 139-156
Språk sv
Länkar https://www.studentlitteratur.se/?c...
Ämnesord Didaktiskt dilemma, rektor, professionell utveckling
Ämneskategorier Didaktik

Sammanfattning

Rektorn samtalar med en elev på sitt kontor för att lösa elevens problem med studierna. Men hjälper det verkligen? Beskrivningen av dilemmat inleds på rektorns kontor men mynnar ut i en problematisering av hela skolan med avseende på vilka samtal som behöver föras, mellan vilka och vilket lärande som önskas. Rektorns didaktiska dilemma handlar om hur samtal kan fungera som ett redskap i ledningsarbetet för att åstadkomma skolutveckling som skapar en god lärandemiljö för alla elever.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?