Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Digitala kompetenser i sv… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Digitala kompetenser i svenskämnet - tendenser i den reviderade läroplanen

Kapitel i bok
Författare Sylvana Sofkova Hashemi
Anna-Lena Godhe
Petra Magnusson
Publicerad i I Nordenstam, A. & Parmenius-Swärd, S. (red.), Digitalt, Svensklärarföreningens årsskrift 2018.
Sidor s. 100-116
ISBN 9789127457386
Förlag Natur & Kultur
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Sidor s. 100-116
Språk sv
Länkar www.svensklararforeningen.se/sla-20...
Ämnesord digital kompetens, svenskämnet, digitalisering i skolan, läroplan
Ämneskategorier Utbildningsvetenskap, Didaktik

Sammanfattning

Från höstterminen 2018 ska undervisningen i svenska skolor stärka särskilt elevernas utveckling av digital kompetens enligt nya revideringar i styrdokumenten för grundskola och gymnasiet. Hur kommer digital kompetens till uttryck i kursplanerna och vad kan det komma att innebära för undervisning och för lärare? I denna artikel diskuterar vi och bringar reda i begrepp som är centrala för förståelsen av digitalisering i skolan. Vi är särskilt intresserade av hur digitaliseringen konkretiseras i svenskämnet i Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2017 (Skolverket, 2017) . Vi granskar specifikt formuleringar av revideringarna i läroplanen och ägnar oss åt hur läroplanen transformeras i relation till läsande och skrivande i ett digitaliserat samhälle, snarare än hur den realiseras i undervisningen, vilket är för tidigt för att uttala sig om i nuläget och som därmed får bli föremål för vidare studier. Formuleringar i läroplanerna är normativa och ger uttryck för vad som räknas som kunskap vid en viss tidpunkt och i en viss kontext. Att studera förändringar i läroplaner kan därför ge oss kunskaper om förändringar i formuleringen av vad som är viktig och legitim kunskap i samhället generellt och specifikt inom olika ämnen.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?