Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Att utveckla utbildningsp… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Att utveckla utbildningspraktiker. Analys, förståelse och förändring genom teorin om praktikarkitekturer

Samlingsverk
Författare Ingrid Henning Loeb
Lill Langelotz
Karin Rönnerman
ISBN 978-91-44-13212-9
Förlag Studentlitteratur
Förlagsort Lund
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Språk sv
Länkar https://www.studentlitteratur.se/?c...
Ämnesord utbildningspraktiker, teorin om praktikarkitekturer, förändring, praktiknära forskning
Ämneskategorier Pedagogiskt arbete, Utbildningsvetenskap

Sammanfattning

Hur villkoras ungdomars och vuxnas lärande i olika utbildningssammanhang? Vilka olika omständigheter och förhållanden inverkar på det som sker i pedagogisk verksamhet. Hur möjliggörs och begränsas pedagogisk utveckling? Sådana frågor hör hemma i praktiknära forskning. Samtliga texter i denna bok utgår från en specifik inriktning i sådan forskning - teorin om praktikarkitekturer. Denna teoribildning hjälper oss att analysera och förstå utbildningspraktiker som en del av större språkliga-kulturella. sociala - politiska och materiella- ekonomiska sammanhang. På så vis förklaras också vad som framstår som möjligt och rimligt att göra i en given situation: vad som sker i detta klassrum, varför förändringsinitiativ går i en viss inriktning, eller varför vissa grupper av individer tenderar att exkluderas i ett visst utbildningssammanhang.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?