Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Praktikteorier i allmänhe… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Praktikteorier i allmänhet och teorin om praktikarkitekturer i synnerhet

Kapitel i bok
Författare Lill Langelotz
Karin Rönnerman
Kathleen Mahon
Publicerad i I I. Henning Loeb, L. Langelotz & K. Rönnerman (red.). Att utveckla utbildnignspraktiker. Analys, förståelse och förändring genom teorin om praktikarkitekturer
Sidor 27 -43
ISBN 978-91-44-13212-9
Förlag Studentlitteratur
Förlagsort Lund
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Sidor 27 -43
Språk sv
Länkar https://www.studentlitteratur.se/?c...
Ämnesord praktikteori, teorin om praktikarkitekturer, arrangemang, projekt
Ämneskategorier Pedagogiskt arbete

Sammanfattning

Vad är det som händer här (i det här klassrummet/lärarrummet/på personalmötet)? Hur kommer det sig? Det är de kanske två viktigaste frågorna att söka svar på om man - liksom vi - är intresserad av att studera, analysera och förstå olika (utbildnings-)praktiker. Det finns flera olika praktikteoretiska utgångspunkter men i det här kapitlet presenterar vi framförallt teorin om praktikarkitekturer för att ge en teoretisk grund för de kommande kapitlen i boken. Med utgångspunkt bland annat i våra egna studier visar vi hur teorin också kan kombineras med andra teoretiska resonemang för att på så vis få en djupare och mer nyanserad förståelse för de praktiker som studeras

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?