Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Lärares samarbete i socia… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Lärares samarbete i sociala mediegrupper.

Kapitel i bok
Författare Annika Lantz-Andersson
Mona Lundin
Publicerad i Digital kompetens för lärare
Sidor 177-187
ISBN 978-1138592711
Förlag Gleerups
Förlagsort Malmö
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Linnécentret for forskning om lärande (LinCS)
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Sidor 177-187
Språk sv
Ämnesord Lärares professionella digitala kompetens, Sociala mediegrupper, informella nätverk, professionell utveckling, skolans digitalisering, lärares arbete
Ämneskategorier Pedagogik, Utbildningsvetenskap

Sammanfattning

Den pågående digitaliseringen av samhället har givetvis konsekvenser för diskussionen om hur skola och utbildning bör organiseras. Digitala teknologiers möjligheter och de arbetssätt de inbjuder till är dock på många sätt annorlunda än den undervisning som utbildning traditionellt har byggt på. Detta gör att lärares sätt att organisera undervisning på nu utsätts för ett tydligt förändringstryck som fodrar att lärare får stöd för att utveckla professionell digital kompetens. Begreppet professionell digital kompetens (PDK) innefattar både kunskap om hur digitala teknologier kan användas och kunskap i att skapa lärandeaktiviteter med dessa teknologier. Eftersom mer lärarfortbildning under lång tid har efterfrågats, men inte tillräckligt tillhandahållits, har informella nätverk varit en viktig del i lärares professionella utveckling (Vangrieken et al., 2017). I takt med att digitala teknologier blivit en alltmer central del av lärares arbete har även karaktären av dessa informella nätverk förändrats. Idag använder sig lärare av en rad olika arenor för professionell utveckling online, på allt från specifika webbplatser, till Facebook, Twitter, Youtube och bloggar (Beach, 2017). På liknande sätt som för andra yrkesgrupper, såsom exempelvis läkare (McGovan m. fl., 2012), har sociala medier blivit viktiga plattformar för lärares professionella utveckling. Lärares professionella deltagande i dessa sociala plattformar innebär att nya frågor väcks: Vilka typer av arbete gör lärare online? Vad innebär deras deltagande i olika grupper för deras arbete i undervisningen? (Bergviken Rensfeldt, Hillman, & Selwyn, 2018; Kelly & Antonio, 2016; Lantz-Andersson, Lundin & Selwyn, 2018; Macia & Garcia, 2016). Det finns också all anledning att fråga sig vad lärare får ut av att delta i dessa grupper och vad det innebär för utvecklingen av lärarprofessionen mer generellt. I detta kapitel redogörs för forskningsläget avseende lärares deltagande i sociala medier med ett specifikt fokus på lärares professionella digitala kompetens.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?