Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Didaktisk design i teknik… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Didaktisk design i teknikmedierad undervisning

Kapitel i bok
Författare Sylvana Sofkova Hashemi
Publicerad i Digital kompetens för lärare. Anna-Lena Godhe, Sylvana Sofkova Hashemi (red.)
Sidor 151-162
ISBN 9789151101057
Förlag Gleerups
Förlagsort Malmö
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Sidor 151-162
Språk sv
Länkar https://www.gleerups.se/universitet...
Ämnesord didaktisk design, teknikmedierad undervisning
Ämneskategorier Utbildningsvetenskap, Didaktik

Sammanfattning

Med digital teknik i klassrummet vidgas det pedagogiska rummet såväl materiellt och rumsligt som socialt. Lärare och elever får tillgång till olika digitala verktyg och klassrummet öppnas upp mot omvärlden. Teknikmedierad undervisning ger möjligheter till varierande lärandeaktiviteter som publicering, delning, diskussion, kunskapskonstruktion och nätverkande för att ge några exempel. Genom dessa möjligheter ökar också komplexiteten i både hur undervisningen kan organiseras och hur olika verktyg, rum och platser kan användas. Etablerade praktiker och roller utmanas då digitaliseringen möter pedagogiken och den skolkultur som råder (Cope, Kalantzis, McCarthey, Vojak & Kline 2011; Hylén 2011). Att som lärare handskas med denna komplexitet för att på ett meningsfullt sätt bädda för den digitala tekniken i klassrummet, kräver en systematisk och kritisk förståelse för undervisningssituationen. Genom ett designorienterat perspektiv på didaktiskt förändringsarbete kan läraren få stöd för att planera, genomföra och utvärdera undervisningsaktiviteter med digital teknik. Att utveckla en kunskap om och kompetens i undervisningsdesign som kombinerar teknologiska, pedagogiska och ämnesmässiga perspektiv på lärande kräver tid och experimenterande i autentiska lärsituationer. Kapitlet diskuterar de didaktiska utmaningarna i att planera och genomföra teknikmedierad undervisning, och som lärare argumentera för sina val i undervisningen. Målet är att med stöd av tidigare forskning illustrera komplexiteten i undervisningssituationen och visa på att kunskapsmål, pedagogik och organisation runt tekniken i klassrummet har konsekvenser för vilket lärande och vilken undervisning som blir möjlig. Kapitlet introducerar didaktisk design som modell för lärares planering, genomförande och utvärdering av undervisning med digital teknik och visar på tillämpningen genom empiriska exempel.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?