Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Lärares digitala kompeten… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Lärares digitala kompetens

Kapitel i bok
Författare Sylvana Sofkova Hashemi
Publicerad i Digital kompetens för lärare. Anna-Lena Godhe, Sylvana Sofkova Hashemi (red.)
Sidor 141-149
ISBN 9789151101057
Förlag Gleerups
Förlagsort Malmö
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Sidor 141-149
Språk sv
Länkar https://www.gleerups.se/universitet...
Ämnesord digital kompetens, teknikmedierad undervisning, lärarprofession
Ämneskategorier Utbildningsvetenskap, Didaktik

Sammanfattning

Med digital teknik i klassrummet förändras förutsättningarna för undervisningen och lärares arbete. Läraren förväntas utveckla strategier och metoder för att på ett meningsfullt sätt integrera digital teknik i undervisningen. Lärarens professionella utmaning handlar då om att utveckla sin egen digitala kompetens för att kunna stödja så väl lärande som utvecklingen av elevers digitala kompetens. I den nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet lyfts explicit att lärare ”... ska ha kompetens att välja och använda ändamålsenliga digitala verktyg i utbildningen.” (Utbildningsdepartementet 2017, s. 6). Även i den reviderade läroplanen har en punkt tillkommit om att lärare ska organisera och genomföra arbetet så att eleven får använda digitala verktyg på ett sätt som främjar kunskapsutvecklingen (Skolverket 2017). I detta kapitel lyfter jag frågor kring digitalisering och digital kompetens i lärarprofessionen och visar på exempel hur lärares digitala kompetens tolkats i forskningen och olika policyinitiativ. Vidare tar jag upp vad det innebär att förbereda och utbilda digitalt kompetenta lärare och hur lärares digitala kompetens förankras inom lärarutbildningen för att förbereda lärarstudenterna för sitt yrkesuppdrag.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?