Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Att skapa föränderliga oc… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Att skapa föränderliga och sammansatta digitala texter

Kapitel i bok
Författare Anna-Lena Godhe
Sylvana Sofkova Hashemi
Publicerad i Digital kompetens för lärare. Anna-Lena Godhe, Sylvana Sofkova Hashemi (red.)
Sidor 125-138
ISBN 9789151101057
Förlag Gleerups
Förlagsort Malmö
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Sidor 125-138
Språk sv
Länkar https://www.gleerups.se/universitet...
Ämnesord Digitala texter, multimodalitet, meningsskapande
Ämneskategorier Utbildningsvetenskap, Didaktik

Sammanfattning

I skolan möter och interagerar såväl lärare som elever dagligen med skärmtexter där ord kombineras med bilder, ljudeffekter, videoklipp och andra uttryckssätt. Läsande och skrivande förekommer sällan isolerade i dessa sammansatta texter, eftersom digitala texter med sin multimodala och interaktiva karaktär erbjuder elever att simultant läsa, skriva, se, lyssna och svara. Med dessa möjligheter att förmedla och representera kunskap genom att kombinera uttryck kommer ett behov av en undervisning som möter dagens förändrade villkor för kommunikation och interaktion. Undervisningen behöver också bidra till att elever förstår och utvecklar kompetenser för hur olika uttryck kan kombineras och vilka kvaliteter som kännetecknar en sammansatt text. Samtidigt som tillgången till digitala verktyg innebär möjligheter att skapa sammansatta, multimodala texter verkar inte de multimodala texterna på ett enkelt sätt kunna införlivas i undervisningen. Skolverket (2016) visar i en återkommande undersökning att digitala verktyg i stor utsträckning används för att skriva text men inte lika ofta för att kombinera olika uttryckssätt, i synnerhet inte i de äldre åldrarna. Det är inte heller självklart hur multimodala texter ska bedömas utifrån kunskapskraven i styrdokumenten. Bedömning och utvärdering av undervisning baseras idag framförallt på storskaliga tester, vilket ger litet utrymme för de nya möjligheter som de digitala verktygen öppnar upp för. Syftet med detta kapitel är att lyfta hur digitaliseringen förändrar läsande och skrivande och hur vi kommunicerar och organiserar vår förståelse i föränderliga, sammansatta och multimodala digitala texter. Vi diskuterar vidare de kvalitativa kunskaper och strategier elever behöver utveckla i meningsskapande av sammansatta multimodala texter, och som lärare behöver förhålla sig till i undervisningen och bedömningen.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?