Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Digital kompetens i skola… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Digital kompetens i skolan – begreppets innebörd i styrdokument och forskning

Kapitel i bok
Författare Anna-Lena Godhe
Sylvana Sofkova Hashemi
Publicerad i Digital kompetens för lärare. Anna-Lena Godhe, Sylvana Sofkova Hashemi (red.)
Sidor 67-79
ISBN 9789151101057
Förlag Gleerups
Förlagsort Malmö
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Sidor 67-79
Språk sv
Länkar https://www.gleerups.se/universitet...
Ämnesord digital kompetens, digital literacy
Ämneskategorier Utbildningsvetenskap, Didaktik

Sammanfattning

Digitalisering av samhället och utbildningen ställer nya krav på kompetenser för såväl lärare som elever. Vilka dessa kompetenser är, hur de relaterar till olika kunskapsfält och vad de innebär för utbildningssystemet i olika länder är ett område som diskuteras och väcker frågor globalt. Den snabba tekniska utvecklingen gör det svårt att definiera kunskaper eller kompetenser ur ett längre tidsperspektiv. Krav kommer från arbetslivet på att leverera arbetskraft med utbildning som motsvarar arbetsmarknadens framtida behov och skolan som samhällsinstitution har ett uppdrag att utbilda morgondagens medborgare. Detta uppdrag har som mål att medborgare ska kunna ta del av samhällslivet och ha möjlighet att delta i sociala, ekonomiska och politiska aktiviteter, vilket också är av betydelse för sysselsättningsmöjligheter. Skolans styrdokument ställer också krav på att utbildningen ska bygga på en värdegrund med mänskliga rättigheter och människors lika värde i centrum. Digital kompetens som en demokratifråga lyfts i den nationella strategin för digitalisering i skolan med målet att elever och all personal i skolan ska utveckla en adekvat digital kompetens. På vilket sätt påverkas medborgarskapet och värdegrunden av digitaliseringen? Vad innebär det att vara medborgare i ett digitaliserat samhälle och vilka kompetenser krävs för att aktivt kunna delta? Vad definierar en adekvat digital kompetens? I detta kapitel diskuteras digital kompetens som begrepp och hur det relaterar till digital literacy samt kompetensbegreppet generellt. Vidare reder vi ut hur begreppen definieras så väl i svenska läroplaner, internationella dokument och forskning.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?