Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Hälsolitteracitet - en ko… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Hälsolitteracitet - en kommunikativ utmaning för hälso- och sjukvården

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Josefin Wångdahl
Malena Lau
Pia Nordström
Anke Samulowitz
Lovisa Karlsson
Publicerad i Socialmedicinsk Tidskrift
Volym 94
Nummer/häfte 2
Sidor 126-135
ISSN 0037-833X
Publiceringsår 2017
Publicerad vid
Sidor 126-135
Språk sv
Länkar uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:...
Ämneskategorier Folkhälsovetenskap, global hälsa, socialmedicin och epidemiologi

Sammanfattning

Hälsolitteracitet, en persons förmåga att få tag på, förstå, kommunicera, värdera och använda sig av hälsoinformation är en förutsättning för patientens delaktighet i sin vård. Studier har visat att hälsolitteracitet kan påverka när och hur patienter söker vård, deltar i screeningprogram, följer behandlingsrekommendationer med mera. Hur patienten använder hälsoinformation påverkas dels av individuella förutsättningar men ännu mer av hälso- och sjuk-vårdens förmåga att kommunicera och ge information som är lätt att förstå, inkluderande och tillgänglig. Tre konkreta metoder som kan användas för att göra hälso- och sjukvården mer hälsolitterat är: Förstå mig rätt/teach-back, personcentrerad patientutbildning och kommunikationsstöd med bilder. ; Health literacy, the ability to obtain, understand, communicate, evaluate and use health information, is a prerequisite for patient participation. Studies have shown that health literacy can affect how and when patients seek health care, participate in screening programs, follow treatment recommendations, and so on. Patients’ utilization of health information depend on individual preconditions, but even more on health care providers’ capability to communicate and to provide inclusive and accessible information which is easy to understand. Three methods which can be used to improve health care organizations’ health literacy are: Teach-back/Förstå mig rätt, person centered patient education, and communication support with pictures.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?