Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktion
Sidan uppdaterades: 2012-09-11 15:12

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Att betygsätta elevers ku… - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Att betygsätta elevers kunskaper – möjligheter och begränsningar

Artikel i vetenskaplig tidskrift
Författare Frank Bach
Birgitta Frändberg
Mats Hagman
Ann Zetterqvist
Eva West
Publicerad i NorDiNa : Nordic Studies in Science Education
Volym 15
Nummer/häfte 2
Sidor 150-173
ISSN 1504-4556
Publiceringsår 2019
Publicerad vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Sidor 150-173
Språk sv
Länkar https://doi.org/10.5617/nordina.589...
Ämnesord national curriculum, science school subject, national tests, grading, factor analysis, Rasch modelling
Ämneskategorier

Sammanfattning

National tests in the natural sciences for grade 6 were carried out 2013 - 2015. One aim was to provide information about students’ scientific knowledge according to the “abilities”: communicating, exploring and explaining, as stated in the syllabus. Are these “abilities” possible and reasonable to distinguish from each other? Answers (60,000) were used for exploratory and confirmatory factor analyses and controlled for dimensionality in a Rasch model. The results show that the tests mainly capture one overall ability. It was not possible to separate the three “abilities” in a reliable way. Thus, our analyses show that dividing the test into subscales for grading the “abilities” jeopardize test validity. A more reliable option might be to let students’ strong and weak performances in relation to different parts of the syllabus compensate for each other. Lastly we discuss our results in relation to the Swedish educational legislation.

Sidansvarig: Webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2012-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?